‘Je gevaarlijke superpower is het talent waar je moeiteloos goed in bent. Sterker nog, vanaf dat je een jaar of vijf zes bent, heb je dit talent al in de vingers. Maar juist omdat het zo’n groot talent is, en je deze superpower al zo vaak hebt ingezet, gebruik je hem soms automatisch, als je je in het nauw gedreven voelt, of als je onder stress staat. Jij hebt deze superpower omdat die jou in je kindertijd heel goed heeft geholpen,’ dit zegt Ester Braat, werkpleziertrainer en -coach van Office Rescue.

Gevaarlijke superpower

Ester Braat heeft de vijf drivers uit de Transactionele Analyse (TA) doorontwikkeld en noemt ze gevaarlijke superpowers, of geheime superpowers. In haar nieuwe online programma legt ze uit hoe je jouw gevaarlijke superpower zo inzet dat je er het meeste uit kunt halen. Ik coach voor Office Rescue en door deze doorontwikkeling werd het voor mij ineens glashelder wat mijn superpower is. Ik herkende in iedere driver wel iets en ook weer niet. Doordat ik het nu weet, kan ik nog beter voor mezelf zorgen. Als ik goed voor mezelf zorg, zit ik lekkerder in mijn vel, voel ik me gelukkiger, ben ik beter in balans, energieker, blijer en kan ik in mijn kracht staan. En wie wil dat nu niet?

Wees sterk

Mijn gevaarlijke superpower is volharding. Dit wordt in de TA de ‘Wees sterk driver’ genoemd. Als ik gestrest ben, dan keer ik naar binnen. En dan ga ik nog harder werken. Dat heeft zeker voordelen. Ik krijg het werk gedaan en hou me aan de afspraken. Je kunt op mij rekenen. Ook ben ik goed belastbaar. Het wordt een gevaarlijke superpower als ik hem inzet ten koste van mijn gezondheid. Met zo’n superpower als volharding ben je natuurlijk zo overspannen. Mij is het in elk geval gelukt. Want mijn superpower zorgt er ook voor dat ik over het algemeen meer gericht ben op de afspraken die ik heb gemaakt met een ander dan die met mezelf. Is dit voor jou herkenbaar?

Tips om in balans te blijven

1. Maak een realistische agendaplanning

In je werkagenda kijk je iedere dag naar wat je prioriteiten zijn en deze plan je in. En (heel belangrijk!) vervolgens volg je ook je agenda. Zonodig pas je die aan. Dus je plant niet alleen welke afspraken je hebt, maar ook wat je nog moet uitwerken, je administratie, alles wat je doet zet je in je agenda! Als een afspraak toch langer duurde dan je dacht, pas je het aan. Dus als jij terugkijkt naar jouw werkagenda van gisteren, dan zie je ook daadwerkelijk wat je hebt gedaan. Als je iedere dag merkt dat je meer plant dan je kan doen, dan moet je minder gaan inplannen. Je hebt danwel een superpower, maar je bent geen superheld. Je bent een mens! Gelukkig maar.

2. Zorg ook thuis voor jezelf

Bij overspanning en stressklachten ligt de focus vaak op de werksituatie, terwijl het misschien thuis al veel langer niet meer zo heel erg goed ging. Heb je een kort lontje de laatste tijd? Merk je dat de emmer vol is en je het lastig op kan brengen voor iedereen te zorgen? Dan is het tijd om ook thuis orde op zaken te stellen. Wij volwassenen zijn net kinderen (of honden). We hebben structuur nodig. Ja, echt. Super burgerlijk en totaal niet sexy (wat jij natuurlijk wel bent). Zonder een agenda thuis, kom je vast ook niet toe aan tijd voor je vrienden, of om te sporten. Is er op de dag een moment voor jezelf? Ga inplannen wat je nodig hebt, en hou je aan deze afspraken. Uiteindelijk geeft het rust en zorgt het dat je kunt gaan bouwen. Goede zelfzorg komt niet vanzelf, daar moet je moeite voor doen. En als je ziet dat er geen tijd is voor de dingen die je nodig hebt, dan is het misschien een idee om andere dingen niet meer te doen?

zelfzorglijst superpower

3. Maak een lijstje met wat jij nodig hebt

Als je overspannen of burnout bent dan is je batterij al (soms een lange tijd) leeg. Als er geen hersteltijd is, los je het probleem niet op. Zorg dus steeds opnieuw dat je in je werk genoeg taken en verantwoordelijkheden hebt waar je energie van krijgt en die passen bij jouw persoonlijke kernwaarden. Besteed ook buiten je werktijd genoeg aandacht aan zaken waar jij blij van wordt, waarvan je oplaadt. Sommige dingen heb je gewoon nodig. Zo heb ik het nodig om elke dag te lachen, regelmatig alleen te zijn, te sporten, buiten te zijn etc… Maak een persoonlijk lijstje met wat jij nodig hebt. Wanneer je niet zo lekker in je vel zit, kijk dan eens naar dat lijstje. Hoogstwaarschijnlijk doe je jezelf tekort en zie je direct wat je hebt gemist de laatste tijd.

4. Stel lange termijn doelen

Als ik moe ben, vind ik het heerlijk om op de bank te liggen en te Netflixen. Maar op lange termijn voelt het voor mij helemaal niet goed als dit het enige is dat ik nog doe. Want het zou betekenen dat ik letterlijk stil sta. Dat ik geen tijd en energie besteed aan mijn belangrijke waardes die naar mijn doelen leiden. En er is natuurlijk niks mis mee om te ontspannen, maar maak bewuste keuzes. Maak een lijstje met de dingen waar je op lange termijn blij van wordt en die leiden naar jouw persoonlijke waardegerichte doelen. En again;) plan het in!

5. Knip de weg naar jouw Grote Doelen in kleine babystapjes

Ik ben een enorme voorstander van groot dromen. Wij Nederlanders zijn er heel bedreven in vooral niet al te hoge verwachtingen te koesteren. Volgens mij werkt het juist supermotiverend jezelf grote doelen te stellen. Maar we pakken soms niet door omdat de doelen wel erg ver buiten ons bereik lijken te liggen. Maak daarom ook kleine babystapdoelen die leiden naar dat grote doel. En ondertussen, enjoy the ride! Geniet ook van de kleine succesjes, en maak het niet zo zwaar als er een keertje iets mislukt. Als je niet faalt, leer je ook niks. Mijn ervaring is dat we best mogen genieten van de weg, het traject. Eigenlijk is dat toch gewoon leven? Wat zou je vandaag al kunnen doen om jezelf in die richting te bewegen? 

Soms is het heel onhandig dat ik mijn gevaarlijke superpower weer inzet. Tegelijkertijd heb ik er ook een hoop aan te danken. Ditzelfde geldt vast ook voor jou. Wat is jouw geheime, gevaarlijke superpower?
En wat kan jij doen om goed in balans te blijven?