Mama coaching helpt je in contact te blijven met jezelf en bij wat jij belangrijk vindt in jouw leven. Iedereen kan kinderen krijgen en we hoeven er niet voor naar school. Gek eigenlijk. Want het is zo ongeveer de pittigste klus die we te klaren hebben. Als je zelf bij een psycholoog bent geweest, of hebt geworsteld met iets, is dat toch vaak omdat er gedoe was in je verleden, in de relatie met je ouders bijvoorbeeld.

 

mama coaching Amsterdam Zaandam

Mamacoaching

Het laatste wat we willen is dat onze kinderen psychologische hulp nodig hebben, doordat wij het verkeerd hebben gedaan. Het goed willen doen en het goed doen is helaas niet hetzelfde. Daar kan mama coaching je in helpen. Bij mama coaching coach ik ouders* die het contact met zichzelf en elkaar willen herstellen. Ik ben ervaringsdeskundig en heb zelf ook hulp gehad. Ik wil er graag zijn voor andere ouders die dezelfde worstelingen doormaken. Het is mijn diepe overtuiging dat je met ieder andere partner, vermoedelijk tegen dezelfde problemen was aangelopen.

 

Romantisch

Samen kinderen krijgen is zo ongeveer het meest romantische dat je kunt bedenken. Tenminste, dat dacht ik voordat ik kinderen kreeg. Je houdt zo veel van elkaar dat je als gevolg daarvan zo’n prachtig klompje liefde maakt. Gekoesterd en gewiegd in warmte en veiligheid. En zeker. De geboorte van mijn zoons wás by far het mooiste moment uit mijn leven en ik ben dankbaar dat ik moeder ben geworden. Maar het is zeker niet alleen maar mooi en romantisch.

 

Relatie onder druk

Mama coaching Amsterdam Zaandam

Zo kwam mijn liefdesrelatie behoorlijk onder druk te staan. Mijn man was meer van het laissez faire, het-komt-allemaal-wel-goed (heerlijk trouwens). Ondertussen was ik voortdurend in gevecht met mijn emoties. Omdat ik voor het eerst moeder was, durfde ik nog onvoldoende te varen op mijn intuïtie. Daarnaast beviel het me niet dat ik als nieuwe moeder blijkbaar een stuk minder ontspannen en stoer was, dan ik vooraf had gedacht (en gehoopt).

 

Stoer en sterk

In mijn ogen was de ideale moeder zoals mijn eigen moeder. Stoer, sterk en bovenal relaxed. Ze zei altijd over mij: ‘jij was zo’n makkelijk kind. Toen je klein was, namen we je gewoon altijd overal mee naar toe.’ Voor mij klonk dat als: je leidt je leven, zoals je dat vroeger ook deed, en het nieuwe kind voegt zich daar maar naar. Een prima vooruitzicht want ik was heel blij met mijn leven so far. Maar mijn kind kón ik helemaal niet zo gemakkelijk overal mee naar toe nemen. Nachtvlucht naar Italië, meneertje hield de hele nacht zijn oogjes wijd opengesperd. Geen grapje. Een verjaardag overdag? Dan liepen we de nacht daarna met een huilende baby door het huis: compleet overprikkeld. Mijn zoontje was mogelijk wat gevoeliger dan ik als kind, of was ik misschien zelf het probleem? En was ik gewoon geen makkelijke moeder?

 

Intuïtie

Natuurlijk wist ik best hoe ik voor mijn zoontje moest zorgen. Maar ik durfde er niet naar te luisteren. Voordat ik moeder werd, wist ik niet wat voor een moeder ik zou worden. En toen het eenmaal zo ver was, verloor ik onnodig veel energie aan het proberen te voldoen aan het ideaalbeeld in mijn hoofd. Als ik mijn gevoel had gevolgd, zonder oordeel, wás ik ook een stuk relaxter geweest. Achteraf gezien maakte ik mezelf, en ook mijn man, onnodig onzeker. Het klinkt zo simpel nu.

 

Wie wil je zijn?

Het beeld van de ‘ideale moeder’ zat me in de weg. De ruimte tussen wie ik was, als moeder, en wat voor een moeder ik wilde zijn. Het mooie is dat je daar dus prima wat aan kunt veranderen. Het helpt al enorm als je dit weet van jezelf. En vervolgens is het zaak dat je accepteert wie je dan wel bent. Dat ben ik gaan doen. Deze oefening heeft mij hiermee geholpen. Kost nog geen vijf minuten. Pak een vel papier en teken een grote cirkel. Schrijf in die cirkel wie jij van jezelf moet zijn, of in mijn geval, wat voor een soort moeder. Beschrijf je ideale ik: grappig, gezellig, ontspannen etc. etc.

 

Wie ben je echt?

Vervolgens pak je een nieuw vel papier, hierop teken je ook een grote cirkel en in deze cirkel schrijf je hoe je in werkelijkheid bent. Een cirkel vol tegenstrijdigheden natuurlijk, want je bent misschien wel vaak best optimistisch, maar je moppert vast ook wel eens. Je bent namelijk een mens, een echt mens van vlees en bloed. Een imperfect mens. Als je heel eerlijk bent dan schrijf je in de tweede cirkel ook die dingen die je super stom vindt aan jezelf.

 

Ideaalbeeld

Nu heb je dus twee vellen papier en twee cirkels. Kijk hier eerst eens naar. Wat vind je? Je wordt niet geduldiger als je geduldiger moet zijn, of wel? Wat is het effect op jou als iets niet mag? Ben je nóg leuker of grappiger omdat jouw ideale ik leuk en grappig is? Of duwt het jouw ideaalbeeld je in een bepaalde rol? Een soort imago dat constant zou moeten zijn en misschien niet altijd overeenkomt met jouw stemming van het moment.

 

Niet echt

Jouw familie en jouw vrienden kennen die vrouw niet uit die eerste cirkel. Toch verliezen we kostbare tijd om iemand te zijn die we simpelweg niet zijn en nooit zullen worden. De persoon in jouw tweede cirkel is namelijk een plat persoon, zonder diepte en echtheid. In werkelijkheid bestaan deze mensen niet. Ze bestaan in ons hoofd, wij hebben ze gemaakt met onze gedachten.

 

mama coaching Amsterdam Zaandam

Zelfcompassie

En met onze gedachten kunnen we heel wat aanrichten. Dit is dan ook een belangrijk kernproces in het coachtraject. Iedereen wil de perfecte moeder zijn. En ik ga ervan uit dat je je best ook doet. Maar we willen allemaal niet schreeuwen tegen onze kinderen, positief opvoeden en veiligheid bieden. We willen het allemaal goed doen en soms lukt dat ons eventjes niet zo goed. Omdat je niet perfect bent en dat oké is. Voel met jezelf mee. Heb zelfcompassie. Mij heeft dat echt heel erg geholpen.

 

Zelfacceptatie

Eerlijk zijn over wat je wel en niet bent, helpt om jezelf te accepteren. En hiermee geef je je kindje ook het goede voorbeeld. Heerlijk toch als jouw kindje zichzelf ook kan accepteren als hij later groot is? Precies zoals hij is. Je kunt je misschien wel voorstellen dat het helpt als jij dat ook doet. Wat heb je te verliezen? Het voelt misschien egocentrisch, omdat je kindje nog zo klein is, je zo nodig heeft. Maar je kindje heeft niets aan jou als jij niet voor jezelf zorgt. Zorg dat jij weet wat goede zelfzorg voor jou betekent. Het is niet voor niets dat je, in een vliegtuig, eerst je eigen zuurstofmasker op moet doen, en dan pas dat van je kind.

 

 

 

* Moeder kan natuurlijk net zo goed een vader zijn. Of een stief- of pleegouder.
Lees hier wat ACT en zelfcompassie voor je kunnen betekenen.