Zelfcompassie coach

Mindful selfcompassion (MSC) of zelfcompassie betekent dat je met jezelf meevoelt. Dat je met jezelf omgaat zoals met een vriend. Als zelfcompassie coach kan ik jou helpen zelfcompassie te bevorderen zodat je een betere relatie met jezelf te krijgt. Wat heeft zelfcompassie jou te bieden? Je:

  • wordt aardiger voor jezelf
  • voelt je minder alleen
  • komt in het hier en nu (minder piekeren)
  • krijgt overall een betere relatie met jezelf
  • weet wat je nodig hebt om je goed te voelen
  • accepteert jezelf makkelijker
  • kunt ook beter meevoelen met de ander (voelt meer compassie)

 

Zelfafwijzing

Zelfcompassie is niet echt iets dat we van nature, of vanuit onze opvoeding, mee krijgen. Eerder het tegenovergestelde. Vanaf dat we klein zijn worden we voortdurend negatief gestimuleerd. Je krijgt te horen wat je allemaal niet mag doen, wat niet zo hoort, wat niet mag. Hierdoor internaliseer je een kritische stem. Als je volwassen bent, zeg je ook de hele tijd tegen jezelf wat je allemaal niet mag. Of juist wat je moet. Hoe ouder je wordt, hoe kritischer.

We denken dat deze regels ons helpen om op het rechte pad te blijven. Als een soort wetboek. Houden we ons aan de regels, dan komt alles goed. Maar als je eens goed kijkt naar jouw eigen regels, dan zie je dat de ene regel goed is voor anderen, zodat je niet afgewezen wordt. En een andere regel is juist goed voor jezelf, zodat je trouw bent aan wat belangrijk voor jou is. Vaak bijten die regels elkaar. Het is onmogelijk steeds aan al die regels te kunnen voldoen. En ook nog aan allemaal tegelijk. En ondertussen kost het ons ongelooflijk veel energie om het toch te proberen.

Eigenlijk zijn we de hele dag door aan het pingpongen tussen zelfafwijzing en afwijzing door anderen. Beide zijn onaangenaam en willen we koste wat het kost voorkomen. En dat lukt niet. Dat lukt niemand. Dus we falen. En daar houden we niet van.

 

 

Zelfcompassie als alternatief

Dat kan anders. Het alternatief is zelfcompassie. Omgaan met jezelf zoals je ook omgaat met een dierbare vriend. Zou je het in je hoofd halen ooit tegen een vriend te praten zoals je soms in je hoofd tegen jezelf spreekt? Volgens mij kunnen we allemaal wel wat meer zelfcompassie gebruiken. Vooral omdat het zo ongelooflijk helend is. Jezelf toestemming geven om te voelen, om te mogen zijn precies zoals je bent. Als je weinig zelfcompassie voelt, kun je hier zelf iets aan veranderen. Als je vriendelijker voor jezelf bent, wordt het leven een stuk aangenamer, een stuk lichter ook. Als je hier meer over wilt weten, stuur me een mailtje. Ook als je bijvoorbeeld stressklachten hebt of een burn-out is goede zelfzorg cruciaal.      

 

Wil je meer lezen over zelfcompassie?

Wil je meer lezen over zelfcompassie en mindful selfcompassion zoals dit ontwikkeld is door Kirstin Neff en klinisch psycholoog en Harvard docent Christopher Germer, dat raad ik je de volgende boeken aan