ACT-coaching

ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy en is een derde generatie evidenced based gedragstherapie. Acceptance and Commitment Therapy is ontwikkeld door de Amerikaanse professor Stephen C. Hayes. Misschien vraag je je af wat ACT voor jou zou kunnen betekenen? Goede vraag! Het doel van een ACT coachingstraject is het vergroten van jouw psychologische flexibiliteit. Als je psychologisch flexibel bent, kun je tegenslag gemakkelijker aan. Ja, en wie wil dat nu niet?

 

Acceptance and Commitment Therapy

Hieronder een kun je lezen wat ACT jou te bieden heeft. Je…

  • beweegt van moeten naar mogen naar willen
  • komt in het hier en nu, in het moment, in je lijf
  • wordt vriendelijker voor jezelf
  • weet hoe je voor jezelf kan zorgen
  • krijgt een fijnere relatie met jezelf
  • voelt dat het makkelijker wordt jezelf en de wereld om je heen te accepteren
  • vindt de verbinding met jezelf en daardoor ook met de mensen om je heen
  • krijgt meer ruimte in je hoofd en je leven
  • gaat jezelf minder serieus nemen (en dat geeft ruimte)
  • weet wat je écht wilt en kan jezelf concrete doelen gaan stellen
  • psychologische flexibiliteit is vergroot, je zult weerbaarder zijn

 

Voor welke problemen?

Acceptance and Commitment Therapy werkt eigenlijk bij ieder psychologisch probleem en heeft vervolgens een positieve uitwerking op alle aspecten van je leven. Je krijgt, gedurende het coachingstraject concrete tools aangereikt zodat je die in jouw dagelijks leven kan toepassen. Het idee is dat je uit je comfort zone komt en het anders gaat doen dan je tot nu toe deed. Dat je de handvatten die je aangereikt krijgt actief in gaat zetten. Als je worstelt met de volgende problemen dat is ACT de perfecte methodiek voor jou.

  • Piekeren, vast in je hoofd, lastige gedachten
  • Negatief zelfbeeld
  • Worstelen met je identiteit
  • Probleem met zelfacceptatie
  • Onzekerheden
  • Perfectionisme
  • Faalangst
  • Pleasen

  Youtube-filmpje over acceptatie: klik hier Lees meer hier meer over zelfcompassie.